Túraútvonalak

Panoráma Bringakörút

Átlagos fizikai felkészülést és technikai tudást igénylő körtúra. Trekking, vagy hegyikerékpárral kb. 4 óra alatt teljesíthető. A kerékpáros túraútvonal mentén a Balaton-felvidék természeti látnivalóit változatos nehézségű, kerékpározható közutakon, kerékpárutakon, erdő-, és mezőgazdasági utakon fedezheted fel. Az útvonal több pontjáról csodálatos kilátás nyílik a Balatonra, számos turisztikai látványosságot és attrakciót érint pl. borászatok, mencshelyi tanösvény és geológiai bemutatóhely kilátóval, biofarm stb. A túra Zánkafürdőről indul, majd Balatonakali, Dörgicse, Mencshely, Szentjakabfa, Balatoncsicsó, Balatonhenye, Monoszló, Szentantalfa, Tagyon érintésével tér vissza zánkafürdői kiinduló pontjára. Bár a körtúra mindkét irányban teljesíthető, bárhol kezdhető és befejezhető, a technikai tudást igénylő szakaszok könnyebb teljesítése miatt a megadott útirányt javasoljuk.

Itiner

1. szakasz: Zánkafürdő („Új Nemzedék Központ”) – Dörgicse, távolság kb. 7 km. A szakasz enyhén emelkedik, kis szintkülönbségű, eső esetén is járható. A túra Zánkán, a Balatoni Bringakörút mellett található Új Nemzedék Központ főbejáratától indul. Balatonakali felé indulj el a Bringakörúton, majd kb. 2 km múlva Balatonakali határában, egy építőanyag telep felé balra induló hármas leágazásnál térj le balra és haladj a középső földúton az erdő irányába. 150 m múlva, egy Y elágazásban fordulj bal oldali ágra és haladj az erdőben 800 métert. A következő Y elágazásban fordulj jobbra, és északi irányban haladj tovább az erdős részen. Kb. 200 méter múlva az erdőt egy ligetes rész váltja fel, haladj tovább az úton északi irányba 150 métert. Az erdőhatár mellett fordulj balra, és kb. 2 km-t haladj nyugati irányban a ligetes, majd egy kissé benőtt, erdős szakaszon. Az erdőből kiérve szántóföldekhez érsz, itt fordulj jobbra, északi irányba, majd kövesd a pár méter múlva balról becsatlakozó piros + jelzést továbbra is északi felé. A p+ kb. 900 méter múlva letér jobbra, te haladj tovább északi irányba, míg a keresztező p jelzéshez érkezel. Itt fordulj jobbra, és haladj Dörgicse központjáig.

2.szakasz: Dörgicse – Mencshely, távolság kb. 9 km. A két település között közepesen erős emelkedő szakaszok is vannak. Dörgicse központjába érve, a majdnem szemben induló Fenyvesalja utcában haladj tovább, majd kb. 30 m múlva egy hármas elágazásban fordulj a balra vezető Aszói utcába. Ezen menj a szántóföldekig, majd fordulj ismét északi irányba, míg a felsődörgicsei templomromhoz érsz. Haladj tovább a műútig, majd azon balra lefelé indulva kb. 250 m múlva fordulj jobbra a Mencshely felé vezető műútra. A házakat bal oldalon elhagyva, a szőlők szélén indul egy földút balra, nyugati irányba. Erre fordulj rá, és kövesd az utat kb. 2 km hosszan az Országos Kéktúra nyomvonaláig. A kék nyomvonalán fordulj jobbra, keresztezd a műutat és haladj tovább a kék jelzésen a Halom-hegy csúcsa felé a Halom-hegyi Kilátóhoz. A Halomhegyet megkerülve visszaérsz a kék/piros kereszteződésébe, haladj tovább a piroson északi irányba Mencshely központjáig.

3.szakasz: Mencshely – Balatonhenye, távolság kb. 12,7 km. A két település között egyes szakaszok átlagosnál jobban lejtenek, óvatosan haladj rajtuk. Mencshely főutcáján aszfaltúton indulj tovább nyugati irányba, Óbudavár felé, majd a műútról kb. 1,5 km után – egy éles bal kanyarban - kanyarodj le jobbra egy köves földútra, a piros jelzésre. Ezen a ligetes részen haladj kb. 900 métert a Nived-völgy felett levő gerincen, majd térj le balra egy bevágásba és a szántóföldekhez érve haladj azok szélén. 500 m múlva egy erdős részhez érsz, itt fordulj jobbra, majd 200 méter után balra fordulva beérsz Szentjakabfára. Haladj keresztül a falun, majd 300 m múlva a közút elágazásában fordulj jobbra Balatoncsicsó felé. Pár száz méter múlva átérsz Balatoncsicsóra, ennek déli oldalán haladj végig. Bő 1 km múlva keresztezi az utat a zöld jelzés. Itt fordulj jobbra és haladj a zöld jelzésen északi irányba kb. 250 m-t. Itt a borospincék felé jelzett elágazásban fordulj jobbra, majd párhuzamosan a zöld jelzéssel a hegyre a szőlők között felvezető úton haladj tovább, amíg el nem éred a piros jelzést. Itt fordulj balra és a piroson haladj tovább, míg a zöld jelezés keresztezi az utat. Itt fordulj jobbra a zöldön, egy nyiladékban vezet tovább az út, míg eléri a kék jelzést. Fordulj balra és a kék jelzésen haladj tovább egészen Balatonhenyéig.

4. szakasz: Balatonhenye – Monoszló, távolság kb. 3,5 km Balatonhenyéről déli irányban hagyjuk el, a Kossuth utcán keresztül. A településről kivezető piros jelzésen, földúton haladj Monoszló irányába, egy éles bal-, majd jobbkanyar után térj a sárga jelzésre. A sárga jelzésen stabilizált kőzúzalékos úton kb. 2km megtétele után érkezel meg Monoszló központjába.

5. szakasz: Monoszló – Hegyestű (Geológiai Bemutatóhely), távolság kb. 9 km A túra legmegerőltetőbb szakasza, több erős emelkedővel és óvatos ereszkedéssel. Monoszló főutcáján jobbra fordulva, majd a következő – Hegyi utcába – balra fordulva hagyjuk el a települést előbb aszfalt úton, majd földúton. Az út kb. 500 m után északi irányba fordul. Erősebb kaptató következik, majd egy erdős területet megkerülve ereszkedik le az út a szentantalfai temetőig. Az úton továbbhaladva beérkezel a településre. Kelj át a Cserkúti patak felett, majd a mellette vezető földúton haladj el a sportpálya végéig majd ott jobbra fordulva kelj át ismét a patak felett vezető hídon. A sportpálya sarkánál fordulj a balra vezető földútra és a meredek erdei úton felkaptatva haladj tovább Tagyon irányába. A sportpályától kb. 1,5 km megtétele után egy tisztáson élesen jobbra kell fordulnod és a szőlők felé induló földúton. A földút nemsokára balra fordul, haladj tovább addig, míg szemből és jobbról egy betonvályús úthoz nem érkezel. Itt fordulj jobbra a bevágásban felfelé induló betonúton és haladj tovább a présházak között, követve a kitáblázást. Egy erősebb kaptató után eléred a kék jelzést, ezen balra fordulva, tovább emelkedve éred el a Hegyestű Geológiai Bemutatóhelyhez vezető utat. Itt balra fordulva kb. 500 m múlva éred el a Bemutatóhelyet.

6. szakasz: Hegyestű csúcstól - Zánkafürdő („Új Nemzedék Központ”), távolság kb. 8 km Hegyestű Geológiai Bemutatóhelytől gurulj vissza kb 500 m-t, majd fordulj balra és az aszfaltúton haladj tovább a Zánka – Monoszló közötti műútig. Itt balra fordulj és a műúton lefelé haladva 700 m múlva a köveskáli elágazásban fordulj balra. Kb. 2 km múlva beérkezel Zánka központjába, majd haladj egyenesen le a zánkai vasútállomáshoz, ahol balra fordulj és a Balatoni bringakörúton még kb. 2,5 km-t tekerve jutsz vissza az „Új Nemzedék Központ” kiinduló ponthoz. Útvonal: Zánkafürdő, Balatonakali, Dörgicse, Halomhegy – Kossuth kilátó, Mencshely, Szentjakabfa, Balatoncsicsó, Balatonhenye, Monoszló, Szentantalfa, Tagyon, Hegyestű Geológiai Bemutató, Zánkafürdő Táv: 48,8 km Szintemelkedés: 818 m

Időtartam: kb. 4 óra + pihenőidők

Vadhajtás Bringakörút

Átlagos fizikai felkészülést és technikai tudást igénylő körtúra. Trekking, vagy hegyikerékpárral kb. 3 óra alatt teljesíthető. A kerékpáros túraútvonal mentén a Balaton-felvidék természeti látnivalóit változatos nehézségű, kerékpározható közutakon, erdő-, és mezőgazdasági utakon fedezheted fel. Az útvonal több pontjáról csodálatos kilátás nyílik a Balatonra, számos turisztikai látványosságot és attrakciót érint pl. borászatok, mencshelyi tanösvény és geológiai bemutatóhely kilátóval, biofarm stb. A túra Dörgicséről indul, majd Mencshely, Szentjakabfa, Balatoncsicsó, Balatonhenye, Monoszló, Szentantalfa érintésével tér vissza dörgicsei kiinduló pontjára. Bár a körtúra mindkét irányban teljesíthető, bárhol kezdhető és befejezhető, a technikai tudást igénylő szakaszok könnyebb teljesítése miatt a megadott útirányt javasoljuk.

Itiner

1.szakasz: Dörgicse – Mencshely, távolság kb. 9 km. A két település között közepesen erős emelkedő szakaszok is vannak. Dörgicse központjából, a Fenyvesalja utcában indulj el, majd kb. 30 m múlva egy hármas elágazásban fordulj a balra vezető Aszói utcába. Ezen menj a szántóföldekig, majd fordulj ismét északi irányba, míg a felsődörgicsei templomromhoz érsz. Haladj tovább a műútig, majd azon balra lefelé indulva kb. 250 m múlva fordulj jobbra a Mencshely felé vezető műútra. A házakat bal oldalon elhagyva, a szőlők szélén indul egy földút balra, nyugati irányba. Erre fordulj rá, és kövesd az utat kb. 2 km hosszan az Országos Kéktúra nyomvonaláig. A kék nyomvonalán fordulj jobbra, keresztezd a műutat és haladj tovább a kék jelzésen a Halom-hegy csúcsa felé a Halom-hegyi Kilátóhoz. A Halomhegyet megkerülve visszaérsz a kék/piros kereszteződésébe, haladj tovább a piroson északi irányba Mencshely központjáig.

2.szakasz: Mencshely – Balatonhenye, távolság kb. 12,7 km. A két település között egyes szakaszok átlagosnál jobban lejtenek, óvatosan haladj rajtuk. Mencshely főutcáján aszfaltúton indulj tovább nyugati irányba, Óbudavár felé, majd a műútról kb. 1,5 km után – egy éles bal kanyarban - kanyarodj le jobbra egy köves földútra, a piros jelzésre. Ezen a ligetes részen haladj kb. 900 métert a Nived-völgy felett levő gerincen, majd térj le balra egy bevágásba és a szántóföldekhez érve haladj azok szélén. 500 m múlva egy erdős részhez érsz, itt fordulj jobbra, majd 200 méter után balra fordulva beérsz Szentjakabfára. Haladj keresztül a falun, majd 300 m múlva a közút elágazásában fordulj jobbra Balatoncsicsó felé. Pár száz méter múlva átérsz Balatoncsicsóra, ennek déli oldalán haladj végig. Bő 1 km múlva keresztezi az utat a zöld jelzés. Itt fordulj jobbra és haladj a zöld jelzésen északi irányba kb. 250 m-t. Itt a borospincék felé jelzett elágazásban fordulj jobbra, majd párhuzamosan a zöld jelzéssel a hegyre a szőlők között felvezető úton haladj tovább, amíg el nem éred a piros jelzést. Itt fordulj balra és a piroson haladj tovább, míg a zöld jelezés keresztezi az utat. Itt fordulj jobbra a zöldön, egy nyiladékban vezet tovább az út, míg eléri a kék jelzést. Fordulj balra és a kék jelzésen haladj tovább egészen Balatonhenyéig.

3. szakasz: Balatonhenye – Monoszló, távolság kb. 3,5 km Balatonhenyéről déli irányban hagyjuk el, a Kossuth utcán keresztül. A településről kivezető piros jelzésen, földúton haladj Monoszló irányába, egy éles bal-, majd jobbkanyar után térj a sárga jelzésre. A sárga jelzésen stabilizált kőzúzalékos úton kb. 2km megtétele után érkezel meg Monoszló központjába.

4. szakasz: Monoszló – Dörgicse, távolság kb. 9 km A túra legmegerőltetőbb szakasza, több erős emelkedővel és óvatos ereszkedéssel. Monoszló főutcáján jobbra fordulva, majd a következő – Hegyi utcába – balra fordulva hagyjuk el a települést előbb aszfalt úton, majd földúton. Az út kb. 500 m után északi irányba fordul. Erősebb kaptató következik, majd egy erdős területet megkerülve ereszkedik le az út a szentantalfai temetőig. Az úton továbbhaladva beérkezel a településre. Kelj át a Cserkúti patak felett, majd a mellette vezető útról balra letérve haladj a főútig. Itt balra fordulj és haladj a közúton kb. 500 m-t majd jobbra térj le a kék jelzéssel jelölt murvás útra a lankás dombok irányába. kb. 700 m múlva az erdő alatt a kereszteződésben fordulj jobbra és ezen az erdő alatti úton haladj tovább. Nemsokára az út eltér az erdőtől és ki borospincék között vezet az út tovább déli irányba. kb. 1 km múlva, az egykori Szentbalázs falu templomromjánál eléred a zöld és piros jelzést. Itt fordulj jobbra és a piros jelzést követve vágj keresztül az erdőn. 1,5 km múlva kiérsz az erdőből, innen már látszanak Dörgicse házai. A földek között vezető piros jelzésű úton érsz vissza Dörgicse központjába. Útvonal: Dörgicse, Halomhegy – Kossuth kilátó, Mencshely, Szentjakabfa, Balatoncsicsó, Balatonhenye, Monoszló, Szentantalfa, Dörgicse Táv: 31,7 km Szintemelkedés: 640 m

Időtartam: kb. 3 óra + pihenőidők

Hegyestű panorámakör

Rövid, de átlagon felüli fizikai felkészülést és technikai tudást igénylő körtúra. Trekking, vagy hegyikerékpárral kb. 1,5 óra alatt teljesíthető. A kerékpáros túraútvonal mentén a Hegyestű környékének természeti látnivalóit változatos nehézségű, kerékpározható közutakon, erdő-, és mezőgazdasági utakon fedezheted fel. Az útvonal több pontjáról csodálatos kilátás nyílik a Balatonra, számos turisztikai látványosságot és attrakciót érint pl. a Hegyestű bazaltoszlopai. A túra Monoszlóról indul, majd Szentantalfa és Tagyon érintésével ér fel a Hegyestű tetejére, végül a monoszlói kiinduló pontjára. Bár a körtúra mindkét irányban teljesíthető, bárhol kezdhető és befejezhető, a technikai tudást igénylő szakaszok könnyebb teljesítése miatt a megadott útirányt javasoljuk.

Itiner

Monoszló – Hegyestű (Geológiai Bemutatóhely) - Monoszló, távolság kb. 12 km A túra bár rövid, mégis megerőltető, több erős emelkedővel és óvatos ereszkedéssel. Monoszló főutcáján a Kultúrháznál keleti irányba fordulva, majd a következő – Hegyi utcába – balra fordulva hagyjuk el a települést előbb aszfalt úton, majd földúton. Az út kb. 500 m után északi irányba fordul. Erősebb kaptató következik, majd egy erdős területet megkerülve ereszkedik le az út a szentantalfai temetőig. Az úton továbbhaladva beérkezel a településre. Kelj át a Cserkúti patak felett, majd a mellette vezető földúton haladj el a sportpálya végéig majd ott jobbra fordulva kelj át ismét a patak felett vezető hídon. A sportpálya sarkánál fordulj a balra vezető földútra és a meredek erdei úton felkaptatva haladj tovább Tagyon irányába. A sportpályától kb. 1,5 km megtétele után egy tisztáson élesen jobbra kell fordulnod és a szőlők felé induló földúton. A földút nemsokára balra fordul, haladj tovább addig, míg szemből és jobbról egy betonvályús úthoz nem érkezel. Itt fordulj jobbra a bevágásban felfelé induló betonúton és haladj tovább a présházak között, követve a kitáblázást. Egy erősebb kaptató után eléred a kék jelzést, ezen balra fordulva, tovább emelkedve éred el a Hegyestű Geológiai Bemutatóhelyhez vezető utat. Itt balra fordulva kb. 500 m múlva éred el a Bemutatóhelyet. Hegyestű Geológiai Bemutatóhelytől gurulj vissza kb 500 m-t, majd fordulj balra és az aszfaltúton haladj tovább a Zánka – Monoszló közötti műútig. Itt jobbra fordulj és a műúton felfelé haladva kb. 2 km múlva visszaérkezel a monoszlói Kultúrházhoz, a túra kiinduló pontjához. Útvonal: Monoszló, Szentantalfa, Tagyon, Hegyestű Geológiai Bemutató, Monoszló Táv: 11,8 km Szintemelkedés: 285 m

Időtartam: kb. 1,5 óra + pihenőidők

Liget körút

Könnyű, átlagos fizikai felkészülést és technikai tudást igénylő körtúra. Trekking, vagy hegyikerékpárral kb. 1,5 óra alatt teljesíthető. A kerékpáros túraútvonalon a Balatontól Dörgicséig könnyen teljesíthető, kerékpározható közutakon, erdő-, és mezőgazdasági utakon fedezheted fel a környék látnivalóit. Az útvonal több pontjáról csodálatos kilátás nyílik a Balatonra, számos turisztikai látványosságot és attrakciót érint pl. borospincék, templomromok, ligetes erdők. A túra Dörgicséről indul, közúton levezet a Balatonig, majd mezőkön, ligetes erdőkön keresztül visszatér dörgicsei kiinduló pontjára. A körtúra mindkét irányban könnyen teljesíthető.

Itiner

1. szakasz: Dörgicse – Balatonakali, Balatoni Bringakörút, távolság kb. 4,5 km. A szakasz kellemes lejtő, kis szintkülönbségű, eső esetén is járható. A túra Dörgicse központjából indul. A főúton a Balaton irányába haladva hagyd el a települést, majd a közúton tovább gurulva kb. 3,5 km múlva megérkezel Balatonakalira. Menj tovább a közúton, majd egy kis kerékpáros pihenővel felszerelt park mellet elhaladva jutsz el a balatoni főút mellett vezető Balatoni Bringakörútig.
2.szakasz: Balatonakali – Dörgicse, távolság kb. 8,6 km. A szakasz enyhén emelkedik, kis szintkülönbségű, eső esetén is járható. Jobbra kanyarodva, Zánka felé indulj el a Bringakörúton, majd kb. 800 m múlva, egy építőanyag telep felé jobbra induló hármas leágazásnál térj le jobbra és haladj a középső földúton az erdő irányába. 150 m múlva, egy Y elágazásban fordulj bal oldali ágra és haladj az erdőben 800 métert. A következő Y elágazásban fordulj jobbra, és északi irányban haladj tovább az erdős részen. Kb. 200 méter múlva az erdőt egy ligetes rész váltja fel, haladj tovább az úton északi irányba 150 métert. Az erdőhatár mellett fordulj balra, és kb. 2 km-t haladj nyugati irányban a ligetes, majd egy kissé benőtt, erdős szakaszon. Az erdőből kiérve szántóföldekhez érsz, itt fordulj jobbra, északi irányba, majd kövesd a pár méter múlva balról becsatlakozó piros + jelzést továbbra is északi felé. A p+ kb. 900 méter múlva letér jobbra, te haladj tovább északi irányba, míg a keresztező p jelzéshez érkezel. Itt fordulj jobbra, és haladj Dörgicse központjáig. Útvonal: Dörgicse, Balatonakali, Dörgicse Táv: 13,1 km Szintemelkedés: 175 m